Sanoi Suomen Linkedin-guru Tom Laine viime viikolla yhdessä toisen sosiaalisen median asiantuntijan Maria Rajakallion kanssa pitämässään workshopissa. Niinpä, kuinka oikeassa hän onkaan! Itse olen valmistunut kuusi vuotta sitten, ja työsuhteeni ovat olleet siitä lähtien 10 päivää, 3 kk, 4 kk, 5 kk, 5,5 kk, 6 kk, 6 kk, 6,5 kk ja 10,5 kk. Olen myös tehnyt työsuhteiden välissä työkkärin kautta 1 kk, 2 kk, 3 kk ja 5 kk pituisia työelämävalmennuksia, joista on maksettu 9 euroa työttömyyskorvauksen päälle päivässä. Ainoastaan yksi näistä työelämävalmennuksista johti pidempään työsuhteeseen samassa organisaatiossa. Opintojen aikana en vielä voinut kuvitellakaan, että minkälainen pätkätyöviidakko voikaan olla edessä! Minkäänlainen ammatillinen kehittyminen ei ole mahdollista, kun aina vaan on löydettävä uusi pätkä, ja aloitettava tavallaan kaikki alusta uudessa työpaikassa. Jos mut otetaan tekemään vain lyhyttä pätkää, tietysti oma sitoutumiseni työnantajaankaan ei voi olla täydellistä, vaan toinen jalka on pakostikin koko ajan oven raossa tähyilemässä jo seuraavia mahdollisuuksia muissa organisaatioissa. Vuodessa kirjoitan noin 200 työhakemusta, joista karkeasti ehkä noin joka 20. johtaa työhaastatteluun.

Liityin vasta myös Linkediniin. En siksi, että kuvittelisin saavani sitä kautta työtarjouksia, vaan siksi, että minua ei sekoitettaisi toiseen täsmälleen samannimiseen henkilöön. Olin näet vasta työhaastattelussa, ja kesken haastattelun yksi haastattelijoista näyttää minulle puhelimestaan kuvaa jostakin nuorehkosta henkilöstä ja kysyy minulta, että tunnenko häntä. Katsoin kuvaa, ja vastasin hämmentyneenä, että en tunne, en muistanut koskaan nähneeni kuvan henkilöä. Haastattelija sanoo minulle, että kuva on Linkedinistä, ja että kuvassa olisi samanniminen henkilö kuin minä, ja mikä hämmentävintä, kyseinen henkilö on töissä organisaatiossa, jossa myös minä olin aikaisemmin työskennellyt. Sopersin hämmentyneenä tilanteessa jotakin sen tapaista, että en ainakaan muistanut, että kyseisessä organisaatiossa olisi minun aikanani ollut ketään samannimistä töissä, ja taisimme jatkaa haastattelua siitä normaalisti eteenpäin.

Mutta mut siis googlattiin avoimesti siinä haastattelutilanteessa! Kaikkihan sen tietää, että työnantajat ei saa googlata työnhakijoita ilman lupaa, mutta kaikkihan sen tietää, että työnantajat kuitenkin siitä huolimatta googlaa hakijoita. Liityin siis Linkediniin, että seuraavan kerran kun mut googlataan työhaastattelutilanteessa, ja näytetään mun kaiman kuvaa, niin osaan suhtautua tilanteeseen vähän rauhallisemmin, ja ohjeistaa, että "pyyhkäise vielä kerran vasemmalle, niin sieltä pitäis löytyä sitten se mun profiili".

Tässä linkki tuohon Tom Laineen ja Maria Rajakallion pitämään workshoppiin, jos joku muukin tarvitsee Linkedin-vinkkejä:

Asiantuntijan some-profiili - näillä vinkeillä LinkedIn kuntoon